torsdag 14. august 2008

Mat-prat........

.....eller kanskje heller bakedag.


Barnehagen starter året med 2 planleggingsdager så da ble det to dager fri på meg. Siden været er heller vått i dag bestemmte vi oss for å bake brunkake og kanelsnurrer.


Etter 2 turer på butikken (huskelapp er for gammle kjerringer og ikke for glemmske jenter som meg hehe).


Rekner med at mannen i huset blir glad når han kommer hjem etter første arb.dag etter ferien til luketen av ferkstbakverk. Brunkaka er favoritten hans, oppskriften er etter mora hans, så det er ei gammel islandsk oppskrift.

Her er første brettet av 4 ferdig.

Islandsk brunkake

150gr margarin og 200gr brunsukker røres luftig.

250gr hvetemel

1ts natron

2ts kanel

1/2ts nellik

11/2 dl melk

2 egg

vått og tørt litt etter litt, et egg avgangen og rør godt

175 grader i ca 1 time midt i ovnen.

Når bakinga er vel overstått skal jeg sette meg ned og strikke på kjolen til Tirill (nye tante barnet må vite) og i morgen skal vi på besøk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Guri det så godt ut!!! Kunne du tenke deg å dele oppskriften på den brunkaka? Den så bare helt supergod ut!

Anonym sa...

Skillingsboller er godt ja! Og brunkaka så spennende ut. Nå ble jeg selvsagt litt nysgjerrig. Er det en slags sjokoladekake, eller hva putter du i den for å få den fargen?

Anonym sa...

Idag har jeg bakt brunkaka di, dvs det ble brunkake med en vri..for jeg hadde ikke nok smør, så det ble olje isteden, nellik hadde jeg heller ikke så den ble byttet ut med ingefær. Kaka blei kjempegoid likevel den, og til neste helg skal jeg prøve orginalen med både smør og nellik :) Tusen takk for oppskriften!